Sådan er du god ved dine knogler
Sådan er du god ved dine knogler.

Få her nogle gode råd til, hvordan du passer på dine knogler Vores knogler er levende væv i stadig forandring.

Gennem hele vores levetid bliver vores knogler konstant opbygget og nedbrudt - de er vores krops støtteramme, og uden dem ville vi ikke være meget mere end nogle kludedukker. Kalk skal der til. Omkring 99 procent af kalken i vores kroppe sidder lagret vores knogler og tænder.

Kalk skal der til

Selv om kalk er altafgørende for at bibeholde og opbygge styrke i knoglerne, så er den kun en del af det større billede, idet mindst 19 andre næringsstoffer behøves til denne proces.

D-vitamin får kroppen, når den udsættes for sollys, og det er det vitamin, der gør, at kroppen kan absorbere kalk. Magnesium og K-vitamin er også essentielle.

Kalk og co.

Det gælder om at få masser af grønne grøntsager, solskin og nødder. Grønne bladgrøntsager som kål, broccoli og spinat er fulde af K-vitamin, som hjælper med at danne knogler og regulere kalken. Fede fisk, især dem med små ben, som sardiner og laks, er proppet med D-vitamin, som hjælper kroppen med at optage kalk.

Bønner, havregryn, sesamfrø og græskarkerner er også gode at få masser af - et godt tip er at bruge tahini (sesampasta) på brødet til frokost. Nødder, som mandler og valnødder, er en fantastisk kilde til K-vitamin og magnesium - men den allerbedste kilde til flest næringsstoffer er paranødden. Et stykke broccoli på størrelse med en knytnæve, en lille dåse sardiner eller en håndfuld mandler er alle så gode som et lille glas mælk. Alle drikke med brus forhindrer kalk i at blive optaget af kroppen, så alt fra cola til mineralvand med brus bør drikkes med måde.

Konsekvenserne

Usund mad, mangel på motion og alder er alle faktorer, der kan give dig svage eller

Når man bliver over 50 år, kommer man lettere til at brække ribbenene (nogle gange skal der bare et nys til), få hoftebrud og tabe sig i vægt.

Ældre mennesker, især kvinder, får sværere og sværere ved at optage kalk.

Knogleskørhed er en ubalance mellem knogleopbygning og knoglenedbrydning og er en almindelig konsekvens af svage knogler.

Tilskud

Det kan for mange være svært at få kalk nok via kosten i dagligdagen, derfor er et alternativ at supplere med kalk-tabletter.

Det er vigtigt at huske at der skal være D-vitamin og magnesium sammen med kalktabletten.

Skrevet af:
Gitte Borch Andersen
BA i Human Ernæring



[Tilbag]