Grøntsager overhaler pasta
Grøntsager overhaler pasta, ris og mælkeprodukter, mens vandet gør sin entre i den anbefalede kost

Indholdet på madpyramidens tre etager har holdt flyttedag. Mælkeprodukterne er flyttet fra bunden til midten, og den klassiske, gule ost er sågar rykket helt op i toppen side om side med olie og rødt kød.

Samtidig er ris og pasta blevet skilt fra kartoflerne og rykket fra bunden til midten, hvor grøntsagerne har forladt frugten og er rykket den modsatte vej. Og som noget står der nu en kande vand i bunden af pyramiden.

- Madpyramiden læner sig op af de officielle anbefalinger, og de siger for eksempel, at vi skal spise kartofler fire gange om ugen. Så kan vi en eller to gange supplere med ris eller pasta, forklarer Joan Preisler, specialkonsulent i sundhed hos FDB, som står bag madpyramiden.

Hun fremhæver opprioriteringen af grøntsagerne som den vigtigste ændring.

- En stor del af befolkningen opfatter frugt og grønt som den samme gruppe, men med ændringen vil vi gerne illustrere, at det er det ikke. Det har ikke den samme effekt at spise 100 gram vindruer, som det har at spise 100 gram kål, påpeger Joan Preisler.

Fundamentet

Det hele pyramiden skal stå på, altså fundamentet i en sund livsstil må man ikke glemme er MOTION.

Når du følger kostrådene, altså spiser som anbefalet skal det hele styrkes med motion.

30 minutter på daglig basis og mindst 3 gange om ugen med høj puls.

Skrevet af:
Gitte Borch Andersen
BA i Human Ernæring



[Tilbag]